Open Universiteit
De Open Universiteit, een van de 14 universiteiten in Nederland, bedient zowel de Nederlandse als de Vlaamse markt met afstandsonderwijs op universitair niveau. De OU is opgericht in 1984 en kort daarna, in 1988, begon Polka Design, samen met de interne afdeling vormgeving, te werken aan de vele vorm te geven producten voor het onderwijs, maar ook voor werving van studenten. Daarnaast heeft de OU ook wetenschappelijke taken en taken op het gebied van innovatie van het hoger onderwijs. Het corporate logo in verschillende uitvoeringen is in eerste instantie ontworpen door BRS in Amsterdam en het tweede ook door opvolgers van dit bureau (Eden). Implementatie en toepassingen werden door de interne afdeling vormgeving gedaan en externe vormgevers zoals Polka Design. Projectlogo’s en specifieke logo’s die Polka Design heeft ontworpen voor de OU zijn onder andere Hoofdstad Weesp (samenwerking Teleac), Leven Lang Leren, Studienet, Schakelzone Recht, Netwerk Open Hogeschool, Celebes, Qourse, Consortium Innovatie Hoger Onderwijs.
De diversiteit van opdrachten door de tijd geeft dus geen strakke identiteit weer omdat ook veel samenwerkingen –onder andere met Teleac, Kennisnet, andere universiteiten en hogescholen– vroegen om een andere uitstraling dan die van de Open Universiteit alleen. De hier getoonde ontwerpen zijn een klein deel van alle opdrachten die we hebben gemaakt voor de Open Universiteit. In een aantal gevallen konden we ook een rol spelen bij het bedenken van copy, zoals bijvoorbeeld bij de marketingcampagnes.
Al met al is het een reis door de tijd maar ook een reis naar hoe de Open universiteit er nu uitziet. De hier getoonde ontwerpen van ons zijn een kleine weerspiegeling door die tijd.
The Open Universiteit (Open University), one of the 14 universities in the Netherlands, serves both the Dutch and the Flemish market with distance education at university level. The OU was founded in 1984 and shortly afterwards, in 1988, Polka Design started working with the internal design department on the many design products for education, but also for student recruitment. The OU also has scientific tasks and tasks in the field of innovation of higher education. The corporate logo in various versions was initially designed in 1984 by BRS in Amsterdam and the second by successors of this agency (Eden). Implementation and applications were done by the internal design department and by external designers including Polka Design. Project logos and specific logos that Polka Design has designed for the OU include Hoofdstad Weesp, Leven Lang Leren, Studienet, Schakelzone Recht, Netwerk Open Hogeschool, Celebes, Qourse, Consortium Innovatie Hoger Onderwijs.
The diversity of assignments over time does not reflect a strict identity because many collaborations –including those with Teleac (educational broadcasting), Kennisnet (education and ICT), other universities and schools for higher education– demanded a different look than that of the Open Universiteit alone. The designs shown here are only a very small part of the work we have made for the Open University. In a number of cases, we were also able to play a role in the creation of copy, such as in the marketing campaigns.
All in all, it is a journey through time but also a journey to what the Open Universiteit looks like now. The designs from Polka Design shown here are a small reflection of that time.